טיפול בשפה ובדיבור

טיפול על ידי קלינאית תקשורת נחלק לשני תחומים עיקריים:

1. הדיבור: תחום זה כולל בתוכו קשיים כגון – שיבושי היגוי, דחיפת לשון, מובנות דיבור ירודה, הפרעות בשטף הדיבור (גמגום), הפרעות קול (צרידות).

2. השפה: תחום זה כולל בתוכו קשיים כגון – אוצר מילים דל מבחינה כמותית ו/או איכותית, קשיי שיום ושליפה, שימוש במשפטים קצרים יותר ופחות מורכבים מבחינה תחבירית, קשיים בתקשורת ושמירה על חוקי שיח, קשיים לבטא מחשבה או הסבר, קושי לתאר חוויה או לספר סיפור או קושי לנהל שיחה.

ילדים המתקשים ברכישת שפה, סובלים מפער התפתחותי ותפקודם אינו תואם את המצופה מבני גילם. הקשיים בתחומי השפה והדיבור עלולים להופיע כבר בשנות הילדות המוקדמות וחלק ניכר מהילדים יכולים לחוות קשיים בתחומי שפה שונים בגן או בבית הספר. התערבות טיפולית, מוקדמת ככל האפשר, משפרת את יכולת הלמידה של השפה בצורה משמעותית.

במרכז "ליאת מורן" האבחון והטיפול מתבצעים דרך משחקים ותרגול במטרה לקדם את הילד בהתאם לקשייו, ליכולותיו ולצרכיו. ההורה נמצא בחדר בזמן הטיפול, והוא שותף לתהליך קביעת המטרות והטיפול עצמו. כמו כן, מתבצעים עדכונים שוטפים לגבי מצבו של הילד, אופן התרגול הרצוי ועוד. במידת הצורך, ובאישור ההורים, נייצר גם קשר עם הצוות החינוכי המטפל בילד במסגרת הגן / בית הספר.